TZ: Téměř dva milióny eur získal český film z programu MEDIA, financovány jsou snímky Nellis i Hřebejka

Typ článku: Film a recenze

Datum vložení: 12. 07. 2010

Finanční podporu získala například společnost In Film Praha na vývoj projektů, mezi nimiž je i nový film Alice Nellis nebo Jana Hřebejka.

Podle aktuálních výsledků evropského programu MEDIA plynuly v roce 2009 na podporu českého audiovizuálního průmyslu necelé 2 milióny eur, tedy zhruba 50 miliónů korun. Finanční podporu získala například společnost In Film Praha na vývoj projektů, mezi nimiž je i nový film Alice Nellis nebo Jana Hřebejka.

V roce 2009 bylo v distribuci hned několik filmů, které získaly v minulosti peníze z programu MEDIA, patří k nim i Tři sezóny v pekle nebo Protektor. Evropské peníze putovaly i do Letní filmové školy, Fresh Film Festu nebo Institutu dokumentárního filmu. Pro Českou republiku je tento program otevřený od roku 2002, lze z něj financovat vývoj projektů, distribuci evropských filmů, festivaly, vzdělávací a propagační programy nebo nové technologie.

Čeští filmoví producenti dostali v roce 2009 na vývoj nových filmových projektů přes 8 miliónů korun, celkem tak byly podpořeny čtyři producentské společnosti. Největší podporu, více než 4 milióny korun a tedy nejvíce v historii udělovaní těchto peněz na development, získal In Film Praha na soubor tří hraných filmů. Mezi nimi jsou snímky Perfect Days režisérky Alice Nellis nebo nový film Jana Hřebejka S pravdou ven. „Získání podpory z programu MEDIA Development nám přináší nejen potřebnou finanční pomoc, ale zároveň vyjadřuje přesvědčení evropských odborníků o kvalitě naší vize a strategie. Chceme pokračovat v započaté linii úspěchu Kawasakiho růže a přinášet kvalitní filmy s diváckým potenciálem, stejně jako uspět na mezinárodní scéně,“ říká Rudolf Bierman z In Film Praha. Producent Viktor Schwarcz ze CineArtu získal na přípravu tří projektů více než tři milióny korun, patří k nim i chystaný snímek Ivana Fíly s názvem Den štěstí o zlaté éře bigbeatu v Československu a vztahu zpěváka Petra Nováka s herečkou Evou Jakoubkovou

Další podporu v roce 2009 získal dokument Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe nebo pokračování animovaného Kozího příběhu pod názvem Kozí příběh se sýrem. Z programu MEDIA získali producenti v České republice za posledních sedm let téměř   63 000 000 korun na vývoj nových projektů, z nichž řada už prošla českou distribucí, jako například dokument Heleny Třeštíkové René, oceněný Evropskou filmovou akademií, nebo poslední film Alice Nellis Mamas and Papas. K velkému úspěchu programu MEDIA Development v loňském roce patří také devět Českých lvů pro filmy Protektor a Tři sezóny v pekle, film Tomáše Mašína je i v hlavní soutěži nadcházejícího filmového festivalu v Karlových Varech. „Z podpory mohou producenti financovat nejen přípravu scénáře, ale i rešerše, castingy nebo cesty po světových trzích. Příprava takto podpořených projektů by měla trvat zhruba dva roky, poté by se mělo začít točit,“ upřesňuje tento systém financování Daniela Staníková z české kanceláře programu MEDIA.

Téměř 17 miliónů korun šlo do distribuce a to dvěma způsoby - zaprvé jako selektivní podpora distribuce zahraničních evropských filmů v kinech, zadruhé jako automatická podpora. Ta se vypočítává na základě návštěvnosti zahraničních evropských filmů uvedených distributorem v předchozím kalendářním roce. Naopak evropským distributorům českých filmů přispěl loni program MEDIA na distribuci snímků Na půdě, Kdopak by se vlka bál a Venkovský učitel částkou 548 000 eur (přes 14 miliónů korun)

Financování získaly také dva nové vzdělávací programy. Patří mezi ně například dramaturgický workshop MIDPOINT zaměřený na dramaturgii scénáře. Partnery projektu podpořeného částkou skoro 3 milióny korun jsou například FAMU, slovenská VŠMU nebo Mezinárodní festival debutů a studentských filmů Fresh Film Fest. Ten také získal loni a už i letos podporu téměř milión korun na samotný festival. „Pro náš festival to byly letos téměř první peníze, se kterými jsme mohli s určitostí počítat, usnadnilo nám to některá rozhodování,“ říká ředitel Fresh Film Festu Martin Pošta. K tradičním příjemcům podpory MEDIA patří Institut dokumentárního filmu, který organizuje jak vzdělávací program pro dokumentaristy Ex Oriente Film, tak burzu námětů East European Forum. Program MEDIA vloni financoval i samotný festival dokumentů v Jihlavě, Jeden svět nebo Letní filmovou školu, která získala dokonce téměř dva milióny korun.

Evropský program MEDIA každoročně podporuje i řadu aktivit zaměřených na propagaci samotných filmových tvůrců, součástí jsou i Shooting Stars, poslední českou Shooting Star byl letos na Berlinale Kryštof Hádek. Další aktivitou jsou Producers on the Move na festivalu v Cannes, kde se loni zúčastnila producentka Tří sezón v pekle Monika Kristlová z Dawson Productions nebo letos Pavel Berčík z Evolution Films.

Autor: Eva - Autor z oblibeny.cz + tiskové zprávy pořadatelů.

Články o kultuře, zábavě a cestování

Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte.

O sekci články o kultuře

Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události.